Recentele descoperiri ale autoritatilor fiscale privind frauda masiva in domeniul transportului alternativ au adus in atentia publicului o realitate ingrijoratoare. Prejudicii de sute de milioane de lei, dosare penale deschise de DNA si un mod de operare bazat pe contracte de comodat fictive, prin care soferii isi inscriau masinile personale catre firme-paravan, pentru a fi platiti la negru si a evita fiscalizarea veniturilor. Un exemplu elocvent este cazul unei firme din Constanta, cu un patron de 124 de ani pe hartie si o flota de sute de masini, dar cu doar doi angajati declarati. Aceste practici submineaza nu doar bugetul de stat, ci creeaza si un mediu plin de incertitudini pentru toti cei implicati.
Intr-un astfel de context, rolul asigurarilor devine crucial, dar si complex. Asigurarea Obligatorie de Raspundere Civila Auto (RCA) este o cerinta legala pentru orice autovehicul. Insa, in situatia in care un autoturism este inregistrat printr-un contract de comodat fictiv la o firma-paravan, iar utilizatorul real nu este cel declarat sau firma nu are o existenta economica solida, pot aparea complicatii majore in cazul unui eveniment rutier. Validitatea politei RCA poate fi pusa sub semnul intrebarii, iar despagubirile catre terti pot fi intarziate sau chiar refuzate, lasand victimele fara acoperire si soferii cu responsabilitati financiare uriase.
Pe langa RCA, multi soferi opteaza pentru asigurarea facultativa CASCO, care acopera daunele propriului autovehicul. Daca masina este utilizata in scopuri comerciale (ride-sharing) dar polita CASCO a fost incheiata pentru uz personal, sau daca proprietarul/utilizatorul declarat in polita nu corespunde realitatii operationale, asiguratorul poate invoca nerespectarea conditiilor contractuale. Acest lucru ar putea duce la respingerea cererilor de despagubire pentru avarii, furt sau alte riscuri acoperite, lasand proprietarul masinii cu pagube semnificative.
Mai mult, in absenta unor contracte de munca legale, soferii care opereaza in acest sistem fraudulos sunt lipsiti de beneficiile si protectia oferite de asigurarile sociale si de sanatate standard. O asigurare de accidente personale ar putea oferi o plasa de siguranta in cazul unor vatamari corporale suferite in timpul activitatii, insa, in contextul unor operatiuni la negru, chiar si accesarea acesteia poate fi problematica. De asemenea, asigurarile de raspundere civila profesionala sau generala, esentiale pentru operatorii de transport legitimi, lipsesc cu desavarsire in cazul firmelor-paravan, expunand soferii si, implicit, pasagerii la riscuri neacoperite in cazul unor incidente care depasesc sfera RCA.